Fagseminar med Ingeborg Dalheim!

3. mai innbyr Det Norske Jentekor til et nytt fagseminar! Denne gangen er det Ingeborg Dalheim som skal snakke om livet som solist og ensemblesanger. Ingeborg arbeider både som sangsolist og sanger i Det Norske Solistkor, og har jobbet spesielt mye med barokkmusikk og samtidsmusikk.

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men krever påmelding. Det vil foregå på Ruseløkka skole i Oslo 3. mai, kl. 18.00. Påmeldingslenke finner du her: https://forms.gle/TZ9qAEnc39w3nTCx5

Seminaret passer for sangere som vil lære mer om livet som profesjonell musiker, musikkstudenter, pedagoger, dirigenter og andre interesserte.

Ingeborg Dalheim er oppvokst i Oslo, og som 7-åring begynte hun i NRKs jentekor. Som tenåring begynte Ingeborg Dalheim å interessere seg for folkesang, og valgte å studere folkemusikk ved Høgskolen i Telemark, med Frode Nyvold og Sondre Bratland som lærere. Senere studerte hun klassisk sang hos Mona Julsrud og Svein Bjørkøy ved Norges Musikkhøgskole, og Barbara Schlick ved Hochschule für Musik Köln. Hun tok deretter mastergrad ved Norges musikkhøgskole med fordypning i barokkopera. Gjennom karrieren har hun hovedsakelig arbeidet med barokkmusikk og samtidsmusikk, både internasjonalt blant annet som medlem av det franske barokkensemblet Les Arts Florissants, dirigert av William Christie, og gjennom jevnlig samarbeid med Jordi Savall og Rolf Lislevand. Hun har vært aktiv i flere prosjekter og ensembler ved den norske og internasjonale samtidsmusikkscenen, og har siden 2007 vært fast medlem av Det Norske Solistkor. Ingeborg var fra 2019-22 tildelt 3-årig arbeidsstipend fra statens kunstnerstipend, og utforsket og fordypet seg i møtepunkter mellom folkesang og klassisk sang. Høsten 2021 spilte hun inn soloalbumet «For one/for none» med norsk folkemusikk og samtidsmusikk av bl.a. Lasse Thoresen, Georges Aperghis og John Cage, som utkommer i august 2022. Fra september 2021 er hun utøvende phd-stipendiat (artistic research) ved Norges Musikkhøgskole med prosjektet «Baklengs ut av grammofonen», hvor hun jobber med og gjenskaper grammofoninnspillinger av norsk klassisk sang fra tidlig 1900-tall.

Aksel Tollåli